Företagare

Din guide i näringslivet

De stora företagen syns och tar plats och många av dem har en välkänd logga. Små och medelstora företag behöver också synas för att bli igenkända och nå ut till sin kundkrets och här finns det en värld av möjligheter att nå ut till sina befintliga och nya kunder.

Våga sticka ut
Företagare får inte vara rädda för att synas eller höras. Marknadsföring och reklamkampanjer av olika slag är en av de bästa metoderna för företag att hitta nya kunder. Vid mässor och likande företagsjippon är det alltid populärt bland besökare att plocka på sig gratisartiklar från olika företag. När du och ditt företag delar ut gratis pennor eller nyckelband med era kontaktuppgifter är det faktiskt några som kommer att bli era nya kunder. Kanske inte direkt, men inom sinom tid. Ett annat sätt att nå ut till nya kunder är att bära tröjor med tryck. Företagets logo eller slogan är ett perfekt val på en t-shirt eller en långärmad collegetröja. Det är inte enbart marknadsföring utan ger även ett respektabelt intryck på omgivningen. Det är snyggt, professionellt och unisont när medarbetare bär företagets logo på arbetskläderna. Mindre marknadsföringstrycksaker som klistermärken och kuvert med företagets logo ger ett seriöst intryck och en vilja från företaget att bli både sedd och nådd. Att skaffa en riktigt informativ och bra informationssajt är också ett sätta att sticka ut, ett exempel på det är casinoakademin.se.

Nätverka
Ta chansen att nätverka så fort den ges. Att bygga ett företag kräver att företaget har kontakter och ständigt utvecklar nya relationer. Var inte rädd för konkurrenter. Ta gärna lärdom av varandra och på Svenskt Näringsliv hittar du många tips för både små och stora företag som vill synas, etablera sig och expandera. Många branscher har specifika intressegrupper och nätverksträffar och hos mötesplatsen Driftig är det kvinnorna som regerar. Denna kvinnliga nätverksgrupp är stark, stabil och erbjuder ett forum för diskussion kring kvinnligt företagande. Näringslivet ligger oftast i framkant när det gäller att använda sig av tekniska hjälpmedel. Om ditt företag inte redan har en användarvänlig och mobilanpassad hemsida är det hög tid att skaffa detta. Ta hjälp av expertisen och posta nyheter till kunder via Facebook, Twitter och Instagram. Att synas i alla kanaler är modellen för att lyckas i näringslivet på både nationella och internationella marknaden.

Din guide i näringslivet 1