Företagare

Bygg ut och vårda ditt nätverk

I dagens digitala värld, där allt mer har kommit att handla om sociala medier, även i företagsvärlden, kan det ibland kännas som att vikten av de personliga mötena och relationerna har minskat. Så är dock inte fallet, och nätverkande i verkliga livet är fortsatt ett viktigt verktyg för företagare för att hitta nya kunder och affärskontakter som kan hjälpa dem att utvecklas. För många är dock ord som ”nätverkande” och ”mingel” förknippade med mer eller mindre ångest. Hur gör man för att nätverka på ett medvetet sätt, som faktiskt hjälper en, och hur gör man för att sedan vårda de kontakter man knutit?monitor-376211_960_720

Det finns en mängd olika evenemang för företagare som inbjuder till mingel och nätverkande, till exempel konferenser, föreläsningar, kurser och annat som anordnas av olika branschorganisationer, after work-träffar, lunchmingel och möten eller minikonferenser för lokala företagare. Man kan omöjligt gå på alla, och även om man skulle kunna, är det inte en bra idé. Att nätverka och skapa kontakter tär på sinnet, eftersom det är ett hårt jobb. Det är därför betydligt bättre att välja ut ett fåtal evenemang som man tror kommer att vara en till störst gagn, och vara hundra procent närvarande och aktiv på de evenemangen.

Precis som i alla sociala sammanhang är det viktigt att vara glad och positiv när man nätverkar. Visst har alla en dålig dag ibland, men i så fall kan det vara bra att förklara varför, så att potentiella kontakter förstår att detta inte är ens normala läge. 

Att vårda sitt kontaktnät efter att man har varit på liknande evenemang, och kommer hem med en hög visitkort, kan börja så enkelt som att man tar sig tid att gå igenom dem, välja ut de man vill lägga tid och energi på att inkorporera i ens kontaktnät, och skriva ett mejl där man tackar för senast. Det gäller att bibehålla kontakten – det går inte att bara höra av sig när man behöver hjälp med något, precis som i vilken relation som helst.