Företagare

Marknadsföring för småföretagare

Som småföretagare kan det vara svårt att nå ut till sina kunder. I uppstartsperioden, när man behöver marknadsföring som mest, har man kanske inte tillräckligt med ekonomiska resurser för att satsa på annonser eller reklam, och även efter att man samlat ihop en buffert kan en enda felsatsning, en enda satsning på marknadsföring i ett medium som inte ger utdelning, leda till att man är tillbaka på ruta ett. Därför kan det vara bra att ha dessa marknadsföringstips i bakfickan, som är helt gratis.

Det blir allt viktigare idag att ha en närvaro på internet och i sociala medier för att synas på marknaden. Både internet och sociala medier är också utmärkta verktyg för gratis marknadsföring. Ett bra sätt att marknadsföra sig för liten eller ingen kostnad är till exempel att driva en blogg där man skriver om aktuella ämnen inom sin bransch. På det sättet får du både mer exponering och visar din kompetens för potentiella kunder. En blogg är även en utmärkt plattform för att kunna interagera på ett informellt sätt med nuvarande eller blivande kunder. Om du vill se ett exempel på en liknande blogg inom onlinecasino-branschen, som handlar om allt som rör casino, kan du besöka Mr Greens blogg. Det är också bra att kommentera andra bloggar eller artiklar som berör din bransch. Det bästa är om du kan länka till din hemsida i kommentarerna – det är ett enkelt sätt att få spridning.Marknadsföring för småföretagare 1

Inom sociala medier bör du skaffa ett konto och en profil för ditt företag på Twitter och Facebook som andra kan gilla eller följa. Även här handlar det om att delta i debatten inom ditt område och om att visa upp dig. Om du till exempel har ett bageri kan du lägga upp en bild på din senaste tårtkreation. Du kan också gilla eller följa andra sidor inom din bransch, och presentera ditt företag på deras sidor. När du presenterar dina tjänster bör du tänka på att betona effekten av dem, snarare än att beskriva dem. Berätta istället om hur kunden kommer att tjäna sig efter att ha anlitat dig: mindre stressad, glad, framgångsrik?

Ett annat gratis sätt att marknadsföra sig är att skriva ihop ett digitalt nyhetsbrev som du kan skicka via mejl. För att få ihop adresser till utskickslistan kan du till exempel ha ett formulär på din hemsida. Skicka även ut nyhetsbrevet till dina redan befintliga kunder, eftersom det är viktigt att hålla kontakten vid liv.

Med dessa billiga och relativt enkla medel (de kräver bara en del av din tid) kan du bygga upp en kundkrets snabbt och utan ekonomisk risk.